loader

Onderdelen Ondernemingsplan

Aan de hand van jouw verkregen basisinformatie (uit de vragenlijst) beschrijven we de diverse onderdelen van het plan, zoals wie je bent als Ondernemer, wat je met je Onderneming wilt bereiken en op welke wijze je jouw ondernemingsdoelen wilt bereiken.

Meer over de Onderdelen van het Ondernemingsplan

Voordelen Ondernemingsplan

Elke onderneming begint met een goed ondernemingsplan. Dit plan biedt strategisch inzicht in de werkwijze, middelen en doelstellingen die je met je onderneming wilt behalen. Zo vormt het de basis voor je financiële plan, en zorgt het voor bedrijfscontinuëring en ondernemersgroei. Daarnaast beschrijft het je concurrentiepositie en je (potentiële) klanten. Het ondernemingsplan is het visitekaartje van je onderneming.

Meer over de Voordelen van het Ondernemingsplan
BIJ BERGA MAKEN WE VOOR JOUW BEDRIJF, BINNEN WELKE BRANCHE OOK, EEN PASSEND ONDERNEMINGSPLAN!
Onderdelen in het ondernemingsplan

Enkele onderdelen die we in het ondernemingsplan opnemen en beschrijven, zijn o.a. hoofdstukken m.b.t. wie jij bent als ondernemer, over jouw onderneming, in welke markt je opereert, toegepaste marketing en de belangrijkste onderdelen binnen het financiële plan. We noemen hieronder enkele details die we binnen deze onderdelen in het ondernemingsplan verder beschrijven en uitwerken.

De ondernemer

Beschreven wordt o.a. de personalia, persoonlijke en ondernemersgerichte functiegerichte kwaliteiten, karaktereigenschappen, de wijze waarop je omgaat met eventuele tegenslag, jouw ondernemingsvisie en overige persoonlijke gegevens voorzover van toepassing uiteraard en indien jij dit prijs wilt geven en/of wenselijk vindt dat deze in het plan worden opgenomen. Het plan kan tevens een opstap zijn om extra bedrijfskrediet aan te vragen. Er zal in dat geval dan ook nog een financieel plan gemaakt moeten worden. Heb je (nog) geen krediet nodig, dan volstaat enkel een bedrijfsplan. Een ondernemingsplan geeft ook een mooie samenvatting van wie jij bent als ondernemer en waar je onderneming voor staat. Daarbij kun je ook kijken naar je ambities, (mogelijke) concurrenten, uitdagingen en kansen.

De onderneming

Beschreven worden o.a. jouw bedrijfsgegevens, zoals de startdatum van je onderneming, de handelsnaam, moment van inschrijving in de KvK, wie handelsbevoegd is namens jouw onderneming rechtshandelingen te verrichten, vestigingsadres en contactgegevens m.b.t. jouw bedrijf. Daarnaast moet je denken aan te beschrijven details rondom de achtergrond en totstandkoming van jouw bedrijfsidee, waarom jij denkt dat er marktbehoefte bestaat aan jouw product of dienst, welke uitgangspunten je hanteert of belangrijk vindt in de missie van je onderneming en de daar afhankelijk van te nemen strategische beslissingen. In dit kader beschrijven we ook de doelstellingen, ambities en realisatie die je daarbij met het plan voor ogen hebt.

Enkele kernwaarden van je onderneming, zeg maar de Unique Selling Points (USP’s) moeten uiteraard ook goed uit de verf komen in het plan. Dit zijn de punten waarvan jij denkt en overtuigd bent dat je daarmee meer vermogen en knowhow in huis hebt dan je concurrenten. Het geeft in feite de status (de huidige en/of toekomstige) status van je concurrentiepositie aan.

De markt

Beschreven wordt o.a. enkele typerende kenmerken en/of karakteristieken die van toepassing zijn op jouw onderneming en/of branche en/of markt waarin je werkzaam bent of wilt gaan starten.

Denk hierbij o.a. aan het weergeven van enkele ontwikkelingen of trends, de doelgroep waar je je op richt met je onderneming en hoe je deze groep wilt gaan bereiken. Daarnaast kijken we samen met je naar (potentiële) concurrenten en hoe je daarmee gaat. In het verlengde hiervan beschrijven we ook een SWOT-analyse, waarin we zowel interne als externe factoren noemen die van belang en/of van invloed kunnen zijn of worden op het te voeren bedrijfsbeleid. Bij de interne factoren moet je dan denken aan de sterkere en de minder sterke punten van je onderneming. Bij de externe factoren moet je hierbij denken aan de kansen en de eventuele bedreigingen die er zijn of kunnen komen in de branche of markt waarin je opereert en die van invloed zijn of kunnen worden op jouw onderneming en daarmee direct of indirect van invloed zijn of kunnen worden op het door jou te voeren bedrijfsbeleid.

Marketing

De in het onderdeel ‘De markt’ beschreven doelgroep speelt tevens een belangrijke rol in de beschrijving van de marketing. Op jouw doelgroep dient in marketingtechnisch opzicht maximaal de focus te liggen. Hierbij moet je denken aan alle on- en offline in te zetten media waarmee je de doelgroep probeert te bereiken. Met gerichte doelgroep marketing communiceer je in feite met de doelgroep die voor jouw onderneming van belang is. Je onderhoudt en verstevigt daarmee de contacten met en binnen die doelgroep en wilt bereiken dat ze door jouw boodschap getriggerd en overgehaald worden om jouw diensten of producten in jouw winkel of webshop af te nemen. Welke instrumenten daarbij ingezet kunnen worden, hangen sterk af van de soort onderneming die je hebt of wilt gaan starten én natuurlijk van de missie, doelstellingen en strategie die je daarbij voor ogen hebt.

Voordelen van een van een ondernemingsplan
Jouw bedrijfsambities, wie jij bent als ondernemer & waar jouw onderneming voor staat laten we passend uit de verf komen en staan centraal in het bedrijfsplan!
Je ondernemingsplan geeft je houvast voor de toekomst

Zoals hiervoor al aangegeven, het ondernemingsplan geeft je houvast voor de toekomst en dient dan ook op gezette tijden gecheckt te worden of het nog in de pas loopt met de ontwikkelingen van de markt en de branche waarin je als ondernemer opereert. Je monitort daarbij of je nog on-track bent met je eerder geformuleerde bedrijfsdoelstellingen en -ambities.

Wij schrijven jouw ondernemingsplan in een heldere leesbare persoonlijke en zakelijke schrijfstijl.
Je ondernemingsplan is je visitekaartje

Dient je plan door andere interne of externe partijen gelezen te worden, al of niet met een beoogd financieringsdoelstelling? Dan wil je natuurlijk dat je plan goed voor de dag komt, dat de inhoud en onderdelen goed op elkaar zijn afgestemd en dat de lezer met gemak en met veel leesplezier jouw plan doorneemt. Een prettige leesbare persoonlijke en zakelijke schrijfstijl is hierbij van belang! Bij interne partijen kun je denken aan medewerkers, management en directe en bij externe partijen kun je denken aan investeerders of andere stakeholders.

Jouw bedrijfsvisie, doelstellingen & strategie stemmen we passend op elkaar af!
Rode draad van en afstemming met elk onderdeel binnen je ondernemingsplan

Wanneer wij je plan gaan opstellen, stemmen we alle onderdelen en subonderdelen op elkaar af. Van belang hierbij is om je bedrijfsdoelstellingen, bedrijfsinstrumenten tezamen met je ambities goed uit de verf te laten komen. Dit betekent dat wij deze met elkaar in lijn brengen, zodat het verhaal, de inhoud in jouw plan, niet alleen logisch is, maar vooral ook dat de lezer overtuigt wordt van jouw kennis, ervaring en gelooft in de realisatiedoelstellingen van jouw plan! We schrijven elk plan dan ook vanuit jouw bedrijfsvisie, met de juiste afstemming tussen de diverse daar van afhankelijke onderdelen, zodat de rode draad (het uiteindelijke doel) van je plan steeds duidelijk naar voren blijft komen. Zo is er bijvoorbeeld afstemming nodig tussen de informatie die we voor jou integreren in het marketingplan, wie jij bent als ondernemer, wat jouw ondernemingsdoelstellingen zijn en de vertaalslag daarvan in bijvoorbeeld een SWOT-analyse of financieel plan.

Jouw ondernemingsplan op maat & afgestemd op je ondernemingsdoel!
We bespreken jouw ondernemingswensen, ideeën & ambities

Samen met jou bespreken en bekijken we wat je wensen, ideeën en ambities zijn als het gaat om jouw te starten of reeds bestaande onderneming. In het laatste geval kun je denken aan een uitbreiding van je bedrijf, waarvoor bijvoorbeeld extra financiering vereist is. In alle gevallen gaan we samen met jou kijken naar het ondernemingsdoel wat je voor ogen hebt en welke redenen jij hebt of wat de aanleiding is dat je een ondernemingsplan nodig hebt. We leveren je een professioneel ondernemingsplan waarin we o.a. jou als ondernemer tezamen met jouw onderneming uit de verf laten komen. Met een bedrijfsplan in de hand geeft het jou als ondernemer overzicht en inzicht in alle onderdelen van je bedrijf. Op basis van je ondernemingsplan kun je dan afgewogen en eventueel risicomijdende beslissingen maken. Dit zorgt niet alleen voor het inzichtelijk maken van je (huidige) concurrentiepositie, maar geeft je vooral ook meer houvast en meer zekerheid als gaat om bedrijfscontinuïteit en ondernemingsgroei.

Jouw ondernemingsplan: leidraad & basis voor het maken van strategische keuzes!
Maken van een bedrijfsplan: bespaar jezelf veel tijd, moeite & frustratie!

Het schrijven een goed plan kost tijd en vereist bedrijfskundige en vaak ook financiële expertise. Voor veel mensen is dit dan ook niet weggelegd. Naast het feit dat er vele valkuilen zijn, zoals het resultaat van verkeerd samengesteld plan, kun jezelf veel tijd en moeite besparen door ons je plan op professionele wijze te laten maken. Wij kunnen je tevens voorzien van juiste adviezen en begeleiding. Onze ervaring is dat we veel ondernemers tegenkomen die eerst met volle overtuiging aan het schrijven slaan, maar al na 5 kantjes door de bomen het bos niet meer niet staan, of nadat het plan klaarblijkelijk klaar is, zich realiseren dat er onderdelen vergeten zijn, of niet goed en volledig zijn beschreven. Daarnaast zien we dat er bij veel mensen frustratie loskomt als blijkt dat men na 3 weken ploeteren nog niet op de juiste weg is en/of dat ze erachter komen dat hij zichzelf heeft overschat en/of dat het hem ontbreekt aan de nodige kennis. Zij kloppen dan in een latere fase alsnog bij ons aan met de vraag of het plan kunnen aanpassen. In sommige gevallen lukt dat, maar in het gros van de gevallen niet, omdat de basis en rode draad niet goed als fundament van het plan beschreven staat. Ons advies is dan ook, bezint eer ge begint aan het schrijven van je eigen plan!

Laat het schrijven van een ondernemingsplan aan de professional over. Het scheelt je veel tijd, moeite én frustratie!
Je ondernemingsplan als basis voor te stellen doelen & groei

In je bedrijfsplan stellen we op overzichtelijke wijze jouw bedrijfsdoelen samen. We onderbouwen en formulieren op logische wijze wat het bijvoorbeeld betekent als je verwacht dat je bijvoorbeeld de komende maanden 80 klanten zult bedienen of een resultaat zult behalen van € 80.000. Jouw verwachtingen in het plan, zullen door ons zoveel mogelijk realistisch en op alle onderdelen afgestemd worden beschreven. Dit betekent o.a. dat we niet alleen kijken naar het aantal afnemers dat je denkt te gaan krijgen, waarbij verkoopcijfers een rol spelen, maar ook kijken naar de verwachte directe/indirecte kosten, investeringen, personele bezetting en benodigde financiële middelen. Al deze onderdelen brengen we in lijn met de doelstellingen van je onderneming. Je plan dient daarbij dan ook als leidraad en basis voor je bedrijfsgroei.

Jouw ondernemingsplan: heldere doelen gekoppeld aan realistische en verwachte resultaten!
Jouw investeerder wil weten met wie hij zaken doet

Elke lezer van jouw plan, zoals een investeerder of andere stakeholder, wil weten met wie zij zaken doen. Zij willen weten en vooral begrijpen hoe en op welke wijze je ambities en doelstellingen gekoppeld zijn aan bepaalde resultaten. Om die reden is het noodzakelijk dat het plan helder, logisch en op gestructureerde wijze is vormgegeven. Als alles op goede wijze is afgestemd zal de terugkoppeling van elke lezer van je plan ook conform zijn; zij zullen dan ook niet ‘struikelen’ over onsamenhangende onderdelen of niet onderbouwde cijfers. Dit staat uiteraard altijd los van andere extra vragen of eisen die een investeerder of kredietverstrekker kan hebben resp. stellen aan een plan. Wij zorgen er in elk geval voor dat de basis van jouw onderneming goed is vertaald in het plan.

Doelen ondernemingsplan: óók voor een goede samenvatting van jouw bedrijf & uitstraling naar en op aan te trekken medewerkers en andere belanghebbenden.
Jouw ondernemingsplan voor toekomstige bedrijfsactiviteiten

Jouw plan is dus niet alleen te gebruiken voor het aanvragen van financiering, maar vertelt veel meer over waar jij voor staat als ondernemer en wat jij met je onderneming wilt bereiken. Dát interesseert elke lezer! De juiste afstemmen van doelen, ambities en resultaten is niet alleen mooi voor een financieringsaanvraag; het is ook goed te bedenken dat je met een goed beschreven ondernemingsplan onder de arm niet alleen de strategisch in te zetten middelen kunt stroomlijnen, maar het ook goed kunt inzetten voor de keuze en het aantrekken van personeel of het wijzigen van je bedrijfsbeleid. Wij leggen op basis van de door jou aan ons verstrekte informatie een mooie basis in het plan, zodat jij daar in de toekomst gerichte activiteiten op los kunt laten.