loader
Onderdelen Geüpdatet plan

Om je bestaande ondernemingsplan/financieel plan te checken en aan te passen checken we verschillende onderdelen, zoals of het plan nog wel consistent, compleet en/of actueel is en of het op de juiste wijze is samengesteld.

Meer over de Onderdelen Geüpdatet plan
Voordelen Geüpdatet plan

Voor jou als ondernemer heeft een geüpdatet plan vele voordelen. Zo weet je bijvoorbeeld al snel of je wel of niet in aanmerking kunt komen voor extra benodigde/gewenste financiering.

Meer over de Voordelen Geüpdatet plan

We updaten je bestaande ondernemingsplan/ financieel plan op maat!

Onderdelen in het geüpdatet plan
Checken van je plan: een eerste analyse

Bij een eerste analyse kijken we naar de uitgangspunten zoals die gelden bij het (eventueel) direct doorvoeren van wijzigingen en/of aanvullingen in het bestaande ondernemingsplan en/of financiële plan.

Daarnaast kijken we naar alle informatie en gegevens in het plan en of deze bedrijfskundig, financieel en juridisch met elkaar zijn te verenigen, of ze logisch zijn en of ze feitelijk en/of onderbouwd/gemotiveerd zijn.

Met jouw gegeven toelichting en zo mogelijk naar aanleiding van de extra door jouw verstrekte informatie en antwoorden (op basis van de vragenlijst) kunnen we deze eerste check zo optimaal mogelijk uitvoeren.

Bij een eerste analyse van je plan geven wij je ook desgewenst advies over ‘de staat’ of ‘status’ van je plan. Dus of en in welke mate jouw plan op dit moment compleet is en zo niet, welke onderdelen dan een ‘upgrade’ behoeven. Een dergelijk advies bestaat dan ook uit een gemotiveerde conclusie die wij trekken naar aanleiding van onze check van je plan.

Dit advies kan zijn dat jouw ondernemingsplan en/of financiële plan:
  • Compleet en juist is en zo voldoende is;
  • Incompleet is en wijzigingen en/of aanvullingen behoeft;
  • Zoveel wijzigingen dient te ondergaan dat wij je adviseren een nieuw plan door ons op te laten maken.
  • We kunnen je ook breder adviseren & begeleiden t.a.v. andere bedrijfsonderdelen van je bestaande of te starten onderneming.

    JOUW GEWENSTE CHECK, UPGRADE EN/OF AANVULLING VAN JE BESTAANDE ONDERNEMINGSPLAN EN/OF FINANCIËLE PLAN INTEGREREN EN VERTALEN WE IN EEN VOOR JOU OP MAAT GEMAAKT EN GEÜPDATET PLAN!

    Checken en eventueel direct wijzigen en/of aanvullen bestaand bedrijfsplan

    Naar aanleiding van de hiervoor genoemde eerste check en analyse en de daaraan gekoppelde door ons afgegeven advies, zullen we je plan wijzigen en zo nodig aanvullen, of een geheel nieuw plan voor je gaan opmaken.

    Ten aanzien van jouw wensen om jouw bestaande ondernemingsplan en/of financiële plan volledig door ons te laten checken en eventueel ook direct te voorzien van wijzigingen en/of aanvullingen, zorgen we ervoor dat plan als geheel wordt getoetst aan diverse criteria. Hierbij hanteren we de volgende te toetsen onderdelen en uitgangspunten. We kijken dan met name of sprake is van:

  • Voldoende argumentatie en onderbouwing;
  • Logische samenhang;
  • Verwijzing naar bronnen/eigen gegevens;
  • En..

  • Of afdoende verbanden zijn getrokken;
  • Of de gegevens consistent zijn;
  • Of de gegevens logisch zijn;
  • Of de gegevens verifieerbaar zijn;
  • Of de gegevens reëel en marktconform;
  • Of de gegevens van uw bedrijfsplan goed vertaald en tot uiting komen in het financiële plan;
  • Of alle gegevens bedrijfskundig, financieel en juridisch verenigbaar zijn. Dit aan de hand van het uitvoeren van een integrale analyse van uw gehele plan bedrijfsplan;
  • Ten slotte voeren we een taalkundige check uit.
  • Zowel bij een eerste analyse als het zo nodig wijzigen als aanvullen van een bestaand plan, zal dus altijd eerst een check gedaan worden om te bekijken of extra informatie nodig is. In dat geval zal een vragenlijst worden nagezonden, zodat wij met jouw antwoorden en informatie gericht het plan verder kunnen checken en waar nodig over kunnen gaan tot het wijzigen en/of aanvullen ervan.

    Ook tijdens ons werkproces waarbij jouw plan al aan het wijzigen en/of aanvullen zijn kunnen soms extra vragen bij ons opkomen en/of dat we extra informatie van jou kant nodig hebben.

    Conceptversie

    Wij werken altijd eerst met een conceptversie. Op deze manier kunnen we aan het einde jouw gewenste opmerkingen of wijzingen in een definitieve versie verwerken en opnemen. Het geeft jou ook voldoende tijd om het gewijzigde en/of aangevulde plan eerst eens rustig door te nemen.

    Voordelen Geüpdatet plan
    Redenen voor een goed en geüpdatet ondernemingsplan

    Wanneer er niet direct een (acute) financieringsbehoefte is, kan een ondernemingsplan aangewezen zijn. We nodigen je daartoe uit de volgende beweringen eens voor jezelf na te gaan:

  • Zeer waarschijnlijk heb binnen 5 jaar extra bedrijfsfinanciering nodig;
  • Mijn onderneming heeft nog geen concrete inventarisatie hoe we onze klanten gaan vinden voor onze producten/diensten;
  • Mijn onderneming/financiële afdelingen heeft nog niet precies in kaart hoe met financiële tegenvallers en/of met andere risico’s om te gaan;
  • In ons bestaande ondernemingsplan hebben de hoofdlijnen wel uitgewerkt, maar niet de details; mochten wij lastige vragen krijgen van externe partijen, dan kunnen we hen niet voorzien van een snel en adequaat antwoord;
  • Wij hebben recentelijk geïnvesteerd in ons bedrijf, maar weten niet of en zo ja met welke (her)investeringen wij op termijn te maken kunnen krijgen en wat onze Liquiditeitspositie dan zal zijn?
  • Herken je je in meer dan één van deze stellingen? Dan is het niet alleen goed om een goed en passend bedrijfsplan door de deskundigen van BERGA te laten maken, maar vooral ook om deze tijdig te laten updaten. Alleen zo beperk reële en potentiële ondernemersrisico’s en ben je in staat ondernemerskansen beter te benutten.

    Controle hebben én houden op je ondernemersrisico’s en -kansen

    Het laten maken van een goed en passend ondernemingsplan, brengt niet alleen ondernemersrust en overzicht. Het geeft je tevens de nodige controle en biedt perspectief en overzicht over wat niet alleen nu, maar vooral ook in de toekomst mogelijk is als het gaat om uitbreiding en/of investeringen anderszins. Dit geldt niet alleen voor een startende ondernemer; óók juist voor een bestaande ondernemer.

    Updaten van je ondernemingsplan: overzicht, rust en zekerheid!

    Naast voornoemde pijlers en redenen om überhaupt over een goed en passend ondernemingsplan te beschikken, noemen we hier nog enkele voordelen om je huidige ondernemingsplan nog eens goed door de deskundigen van BERGA tegen het ondernemerslicht te houden, zodat het weer actueel is en voldoet aan de huidige marktfactoren waarin je onderneming opereert:

  • Overzicht in je actuele financiële positie wat investeringsruimte betreft;
  • Overzicht en inzicht in de financiële ruimte die je hebt voor mogelijke stijging van loonkosten of eigen salariëring;
  • Betere aansluiting van je ondernemingsdoeleinden met de vereisten van de markt waarin je opereert;
  • Beter inzicht in en overzicht m.b.t. kansen, uitdagingen, bedreigingen en groeimogelijkheden;
  • Beter in staat te anticiperen op mogelijk bedreigingen en uitdagingen;
  • Beter in staat kansen en groeimogelijkheden te benutten;
  • Beter in staat om niet alleen huidige, maar ook potentiële klanten te bedienen en zonodig je marketing aan te passen;
  • Je plan is weer actueel en voldoet aan de veranderde vereiste financiële en marketingtechnische marktomstandigheden;
  • Stakeholders, beleggers en andere belanghebbenden zijn beter in staat met een geüpdatet plan te bezien en te beslissen of ze wel of niet met jou als ondernemer en jouw onderneming in zee willen gaan;
  • Dit zijn maar enkele voordelen, graag bespreken we jouw ondernemerssituatie en ondernemingsplan!

    Updaten van je ondernemingsplan: wanneer echt noodzakelijk?

    Er zijn grofweg 5 situaties die vereisen dat je je huidige ondernemingsplan aangepast en geüpdatet dient te worden:

  • Als er sprake is veranderde ondernemings- of marktomstandigheden en/of wet- en regelgeving;
  • In geval bepaalde ondernemingsdoelstellingen niet of niet behaald worden;
  • De situatie waarin er sprake is van een structureel liquiditeitstekort (geld te weinig om lopende uitgaven te kunnen voldoen), of van een structureel liquiditeitsoverschot (meer geld dan nodig);
  • Bij een sterk veranderde interne organisatie of missie van je onderneming, of gewijzigde behoeften van je doelgroep(en);
  • In geval ondernemingsdoelstellingen met zeer weinig inspanning worden behaald; meer uitdaging in neer te zetten goals is dan vereist.
  • Bij het juist wel behalen of overtreffen van doelstellingen.
  • Extra financiering nodig? Laat je ondernemingsplan updaten!

    Als ondernemer wil je graag blijven groeien. Het kan dan nodig zijn om over extra bedrijfsfinanciering te beschikken. Niet een alleen is dan een compleet en passend ondernemingsplan vereist; óók vooral een actueel, dus up to date ondernemingsplan is dan een noodzakelijke voorwaarden. Op die manier leest niet alleen je bank je actuele (financiële) ondernemingssituatie; ook andere stakeholders en potentiële investeerders krijgen met een geüpdatet plan een juiste indruk van de financiële gezondheid van je onderneming! Je kans op het verkrijgen van een lening is dan vele malen groter!

    Wij maken een goed en passend ondernemingsplan voor je en updaten deze zo nodig!

    Het belang en de voordelen om in eerste plaats over een op maat gemaakt ondernemersplan te beschikken is groot te noemen, niet alleen als je als startend ondernemer met redelijke kans tot succes wil gaan ondernemen, maar (temeer) ook als je reeds een ervaren ondernemer bent. Om een nieuw ondernemingsplan door de deskundigen van BERGA te laten maken, klik hier. Om een nieuw financieel plan door de deskundigen van BERGA te laten maken, klik hier. Voor een passend geüpdatet plan, klik je hier.

    Nieuw of geüpdatet plan nodig? We bespreken graag de mogelijkheden met je!

    Neem gerust contact met ons op, om de mogelijkheden met je te bespreken of het verstandig is om je plan een boost te geven en te updaten.