loader

Onderdelen Financieel plan

Vanuit het verdienmodel wordt de financiële informatie verder uitgewerkt en toegelicht aan de hand van diverse begrotingen, zoals een Verdienmodel, Investerings-, Financierings-, Liquiditeits-, en een Exploitatiebegroting.

Meer over de Onderdelen Financieel plan

Voordelen Financieel plan

Het financiële plan vormt het hart van elk onderneming(splan). Dit plan biedt een financieel inzicht in en een cijfermatige vertaling van het ondernemingsplan. Zo geeft het een financiële verantwoording, voor de werkwijze, middelen en doelstellingen die je met je onderneming wilt behalen. Samen met het ondernemingsplan, geeft het een aantal bakens om koers te houden voor het creëren van ondernemersgroei en bedrijfscontinuïteit.

Meer over de Voordelen Financieel pla

Het financiële plan vormt het hart in elk ondernemingsplan!

Onderdelen in het financieel plan
Uitgangspunt: kostendekkend

Hieronder benoemen en beschrijven we enkele veel voorkomende onderdelen van het financieel plan. Zo dient in elk goed financieel plan een verdienmodel aanwezig te zijn. Het gaat in dit model over de wijze waarop en waarmee je met je onderneming denkt omzet te gaan genereren. Deze omzet dient uiteraard kostendekkend te zijn wil er winst overblijven. Alleen als je onderneming op den duur winstgevend is en ook over enige jaren blijft, heb je een grotere kans dat deze ook toekomstbestendig zal blijven en zo (meer) zekerheid verschaft m.b.t. bedrijfsfinanciering en -continuering. In die fase ben je dan ook goed in staat om bijvoorbeeld financiële tegenvallers e.d. op te kunnen vangen, zonder dat je extern krediet hoeft aan te trekken.



Begrotingen

Naast het verdienmodel beschrijven we in het financieel plan ook het doel ervan, zoals het aanvragen van financiering of het aantrekken van investeerders. Verder worden daarin o.a. jouw verwachte investeringen, kosten, uitgaven en verwachte opbrengsten beschreven. Al deze details zullen bijeengebracht en gevisualiseerd worden in diverse begrotingen, zoals een investering-, financiering-, liquiditeit of exploitatiebegroting. Uit je financieel plan zal uit deze begrotingen moeten blijken welke investeringen en kosten je zoal zult hebben en hoe je deze vervolgens denkt te financieren.

Afstemming onderdelen financieel plan

Alle onderdelen in het financieel plan dienen op elkaar afgestemd te zijn. De cijfers dienen kloppend te zijn en wanneer er tevens sprake is van een ondernemingsplan, dient het financiële plan daar vloeiend op aan te sluiten: in die zin vormt het financiële plan cijfermatige vertaalslag van o.a. de doelstellingen, middelen en missie die je in het ondernemingsplan aan de orde hebt genoemd.

Omdat o.a. externe partijen en financiers veelal de wens hebben dat er inzage wordt gegeven in zowel een ondernemingsplan als een financieel plan, maken wij in de regel beide plannen gelijktijdig voor onze klanten. Daarbij zorgen we ervoor dat je financiële plan - net zoals je eventuele ondernemingsplan – lezenswaardig, zakelijk (met persoonlijke accenten over jouw ondernemerschap) en professioneel geschreven is. Het financiële plan vormt in feite het hart van elk ondernemingsplan. In de gevallen waarin je toch enkel een financieel plan nodig hebt maken wij deze uiteraard op met alle door jouw gewenste onderdelen. Hieronder beschrijven we vervolgens kort de Investerings-, Financierings-, Liquiditeits-, en Exploitatiebegroting.


Verdienmodel

In het verdienmodel geven we o.a. een gedetailleerde toelichting op de financiële uitgangspunten, doelstelling en verwachtingen ten aanzien van je (directe en indirecte) kosten, uitgaven, investeringen, financiering en omzet.


Investeringsbegroting

In de investeringsbegroting kijken we o.a. naar welke bedrijfsonderdelen je reeds in bezit hebt om over te dragen in je nieuwe onderneming en/of kijken we naar die componenten waarin je nog geheel dient te investeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van onroerend goed (bedrijfspand). Dit kun je al in eigen bezit hebben; zo niet, dan dient (indien noodzakelijk voor je bedrijfsvoering uiteraard) nog een investering in een dergelijk pand plaats te vinden. Bij de investeringen kun je ook denken aan promotionele investeringen, zoals ten aanzien van de aanschaf van computers en software. Maar je kunt ook denken aan bijvoorbeeld denken het in je nieuwe onderneming onderbrengen (reeds in eigen bezit) of nieuw te investeren gelden in inventaris en de inrichting van je kantoorpand.

Financieringsbegroting

In de financieringsbegroting wordt er verantwoording afgelegd over hoe je de investeringen gaat financieren. Als je veel in te brengen onderdelen in eigen bezit hebt, hoef je daar uiteraard geen of weinig extra (eigen) geld voor opzij te zetten en/of aan te trekken (vreemd vermogen). Heb je weinig of geen in te brengen onderdelen in je nieuwe onderneming -wat in de meeste zo is als het gaat om een startend ondernemer- dan dient er relatief gezien meer vreemd vermogen aangetrokken te worden in het geval je ook weinig eigen (spaar)geld kunt of wilt inbrengen.

Liquiditeitsbegroting

In de liquiditeitsbegroting kijken we naar een bepaalde periode waarin we alle inkomsten en uitgaven op maandbasis onder elkaar zetten, zodat je als ondernemer direct en goed overzicht hebt over een eventueel surplus of tekort aan liquide middelen.

Heb je maandelijks genoeg inkomsten om je uitgaven te dekken, dan is dat een gezond teken, want dan ben je ook veelal goed in staat om aan je betalingsverplichtingen voor de korte termijn te voldoen. Geldverstrekkers maar ook investeerders vinden dit ook vaak een belangrijk aspect van je financiële huishouding.

Exploitatiebegroting

In de exploitatiebegroting ten slotte wordt de jaarlijkse omzet en kosten gepresenteerd. Het resultaat daarvan is een nettowinst of nettoverlies, zowel voor als na afdracht van belastingen. Eventuele inkoopkosten worden hierin ook opgenomen, evenals andere bedrijfskosten.

Voor alle begrotingen die wij opstellen geldt, dat het gaat om verwachtingen zoals jij denkt die in je nieuwe startende of bestaande onderneming voor de lopende periode te gaan realiseren. Alle prognoses en alle onderdelen in elk op te zetten plan en begroting worden in de kern en op hoofdlijnen opgesteld conform de van elke (startend) ondernemer verkregen basisinformatie. Deze informatie vragen wij je op via een gestructureerde vragenlijst waarmee we vervolgens een indruk hebben hoe jij als ondernemer je onderneming wilt leiden en welke doelen je daarbij voor ogen hebt.

Voordelen Financieel plan

Financiële zekerheid

Ben je bijvoorbeeld een startende ondernemer en weet je zeker dat je op voorhand geen extra bedrijfskrediet nodig hebt, dan kunnen we heel goed een ondernemingsplan voor je opmaken zonder een financieel plan. Ondernemen brengt onzekerheden met zich mee en wanneer je niet helemaal zeker bent van het feit of je binnen afzienbare tijd extra geld nodig zou kunnen hebben, is het wel handig dat daarop te anticiperen door al wel te beschikken over een financieel plan. Op het moment dat je dan opeens wel extra geld nodig blijkt te hebben, kun je daarvoor dan ook direct het eerder opgemaakte plan gebruiken, zoals voor de aanvraag van een lening, of middels het aantrekken van investeerders e.d.

Jouw financieel plan: laten zien dat je betaalrisico’s afdekt en visitekaartje voor financieel & realistisch ondernemerschap!

Financieel gezond & realistisch ondernemerschap

Ben je niet een starter, maar een bestaand ondernemer die al enige jaren aan de weg timmert, dan is het vrij realistisch dat je op enig moment wilt gaan uitbreiden en daardoor extra krediet nodig hebt om deze te financieren Een financieel plan is daarbij dan onontbeerlijk. Het betaalrisico voor een bestaande ondernemer die al enige jaren aan de weg timmert is uiteraard niet zo hoog als bij een startende ondernemer, maar er is en blijft natuurlijk altijd een vorm van een betaalrisico als je ondernemer bent, al is het alleen maar dat je afhankelijk bent en blijft van de betaling van de factuur door je afnemer.

Echter ook een bestaande ondernemer dient – evenals een startende ondernemer – bij zichzelf te rade te gaan, hoe gezond zijn of haar onderneming is als het gaat om de financiële ins en outs. Met deze achtergrond raden we jou dan ook aan, starter of niet, om toch ook goed na te denken en te anticiperen over de aanwezigheid van een financieel plan, ook al denk je nu zeker te weten dat je dat nu niet nodig hebt. Zoals hiervoor toegelicht, komt het moment vaak voor jou als ondernemer ongelegen waarop je onvoorzien toch wel over extra geld dient te beschikken. Dit past in onze optiek ook bij een gezond en realistisch ondernemerschap.

Nieuw of te checken & aan te passen financieel plan

Een financieel plan kunnen we -naast een ondernemingsplan- geheel nieuw voor je maken. Heb je een bestaand financieel plan dat geüpdatet moet worden? Ook dan kunnen we je van dienst zijn door deze eerst goed te checken en vervolgens aan te passen. Veel ondernemers hebben jaren geleden eens een plan op laten stellen en komen erachter dat het plan niet meer actueel is en geüpdatet moet worden. Vaak is dit een moment waarop er een reorganisatie op handen is, of in gevallen waarin bijvoorbeeld extra investeringen nodig zijn (en dus ook vaak extra geld), of ingeval er plannen zijn voor uitbreiding of een fusie van de onderneming. Het financiële plan kunnen wij dan goed op basis van die veranderingen in en rondom je onderneming, voor je aanpassen en eventueel aanvullen. Samen met jou kijken we naar welke onderliggende oorzaken debet zijn aan de noodzaak om je plan te wijzigen/aan te vullen. Hiermee kunnen we je -naast het doorvoeren van de gewenste/noodzakelijke wijzigingen- ook voor de toekomst eventueel ook beter en passend adviseren en begeleiden.

Financieel plan: realistische blik & in lijn met het ondernemingsplan

Is je financieel plan te ambitieus, dan bestaat de kans dat je wordt gezien als overmoedige ondernemer zonder realiteitszin. Een te voorzichtige inschatting kan worden gezien als verhoogd risico op het falen van het plan. Je financieel plan, als een belangrijk plan naast je ondernemingsplan, vormt veelal het hart van je totale plan. Daarbij draait het om het creëren van een gezonde balans tussen en afstemming van doelen en realisme.

Een financieel plan moet jezelf en eventuele investeerders een realistisch beeld geven van je huidige en/of toekomstige financiële situatie van je onderneming. Niet te optimistisch, niet te pessimistisch, maar bovenal pragmatisch, dus wat we zakelijke efficiëntie noemen. Hierin zit verscholen dat je plan, welk plan ook, een realistisch kader en context moet hebben. Een regel die daarbij behulpzaam kan zijn is dat je in principe alles in je plan kunt laten opnemen, zolang het maar goed is onderbouwd en ter zake dienend is aan je missie, doelstellingen en in te zetten strategische middelen.

Daarnaast is het essentieel dat het financieel plan in lijn is met de andere onderdelen van het ondernemingsplan. Wanneer je bijvoorbeeld van plan bent om een intensieve marketingstrategie (door) te voeren, dan moet dit ook tot uiting komen in de marketingkosten en bijbehorende omzet.

Jouw financieel plan maken wij met een gezonde realistische blik in lijn met de onderdelen in je ondernemingsplan.

Actuele & volledige financiële gegevens

Hiervoor hebben we uiteengezet waarom het handig en vaak noodzakelijk is dat je naast een ondernemingsplan over een financieel plan kunt beschikken. Een dergelijk financieel plan kunnen wij geheel verzorgd en passend voor je opmaken. Hierbij zijn we natuurlijk -evenals bij de opmaak van het ondernemingsplan- ook altijd afhankelijk van jouw financiële gegevens. Daarom werken we altijd met een vragenlijst, enerzijds om alle basisinformatie waarover jij de beschikking hebt boven tafel te krijgen, zodat wij deze passend kunnen gebruiken, aanvullen en integreren in het plan; anderzijds om puntsgewijs af te kunnen vinken welke informatie we al van jou hebben en welke we nog van jou moeten krijgen. De vragenlijst is daarmee tevens een sturingsmiddel, zodat we de risico’s op ontbrekende informatie willen vermijden en beperken. Onder het kopje ‘Werkwijze’ vertellen we daar iets meer over. Voor de opmaak van het plan hebben we in elk geval jouw meest actuele, juiste en volledige financiële gegevens nodig. Vaak zal het jouw boekhouder zijn die deze gegevens in opdracht van jou beheert.