Voor zowel het opmaken van je nieuwe als het checken en/of aanpassen van je bestaande bedrijfsplan en/of financiële plan hebben wij jouw basisinformatie nodig. Wat betreft het checken en/of aanpassen van je bestaande plan, bestaat deze basisinformatie in de eerste plaats uit het plan zelf, dus uit jouw bestaande ondernemingsplan en/of financiële plan.
Op deze manier zien we direct wat voor jou als ondernemer van belang is en o.a. welke bedrijfsdoelstellingen, welke strategieën, wensen en ambities je met je bedrijf nastreeft. Afhankelijk van je wensen kunnen we je bestaande plan dan gericht checken en/of aanpassen en upgraden, door te kijken en te focussen naar hiervoor relevante onderdelen in je plan.
Aangezien alle onderdelen in zowel een bestaand ondernemingsplan en/of financiële plan in meer of mindere mate direct dan wel indirect met elkaar zijn verbonden, betekent dit dat wij ons niet alleen richten op de te checken en/of te wijzingen onderdelen, maar hiervoor naar alle hiermee samenhangende factoren kijken. Zo heeft het wijzigen van een bepaald onderdeel niet alleen gevolgen voor de rode draad in het plan, maar zal dit in vele gevallen ook van invloed zijn op de financiële vertaling ervan, zoals die is vormgegeven in het financiële plan.
Afhankelijk van jou aangeleverde plan en je toelichting daarop waarop voor ons duidelijk wordt welke onderdelen in je plan met name toe zijn aan een ‘make-over’ dan wel ‘upgrade’, gaan je plan eerst checken en nadien wijzigen. Uiteraard hebben we hierover met jou telefonisch (of online) contact, zodat je in dit gesprek kunt aangeven (en toelichten) welke onderdelen hierbij van belang zijn.
In de meeste gevallen hebben we – naast het plan zelf - aan een telefonisch (of online) gesprek met jou voldoende als het gaat om te vergaren informatie en om vooral helder te hebben wat je aan het plan gewijzigd en of aangevuld wilt zien. Soms blijkt echter dat of het plan zo verouderd is en/of uit jouw toelichting voor ons nog enkele vragen rijzen, dat we je vragen om een vragenlijst in te vullen. Zo krijgen we ook bij aanvankelijke onduidelijkheden en/of gerezen vragen, toch meer duidelijkheid en extra basisinformatie van je (te starten of bestaande) onderneming.
Op deze manier slaan we geen enkel onderdeel en laten we niets aan het toeval over. Via de vragenlijst krijgen we dan ook een goed beeld van jouw bedrijfsvisie, ambities en doelstellingen m.b.t. jouw startend of bestaande bedrijf, zodat we deze op passende wijze kunnen checken en/of aanpassen. Via de vragenlijst kruipen we als het ware in jouw ‘ondernemershoofd’, zodat we goed kunnen zien welke routes en wegen je wilt inslaan met je onderneming.
Bij een eerste analyse kijken we naar de uitgangspunten zoals die gelden bij het (eventueel) direct doorvoeren van wijzigingen en/of aanvullingen in het bestaande ondernemingsplan en/of financiële plan.
Daarnaast kijken we naar alle informatie en gegevens in het plan en of deze bedrijfskundig, financieel en juridisch met elkaar zijn te verenigen, of ze logisch zijn en of ze feitelijk en/of onderbouwd/gemotiveerd zijn.
Met jouw gegeven toelichting en zo mogelijk naar aanleiding van de extra door jouw verstrekte informatie en antwoorden (op basis van de vragenlijst) kunnen we deze eerste check zo optimaal mogelijk uitvoeren.
Bij een eerste analyse van je plan geven wij je ook desgewenst advies over ‘de staat’ of ‘status’ van je plan. Dus of en in welke mate jouw plan op dit moment compleet is en zo niet, welke onderdelen dan een ‘upgrade’ behoeven. Een dergelijk advies bestaat dan ook uit een gemotiveerde conclusie die wij trekken naar aanleiding van onze check van je plan.
We kunnen je ook breder adviseren & begeleiden t.a.v. andere bedrijfsonderdelen van je bestaande of te starten onderneming.
Naar aanleiding van de hiervoor genoemde eerste check en analyse en de daaraan gekoppelde door ons afgegeven advies, zullen we je plan wijzigen en zo nodig aanvullen, of een geheel nieuw plan voor je gaan opmaken.
Ten aanzien van jouw wensen om jouw bestaande ondernemingsplan en/of financiële plan volledig door ons te laten checken en eventueel ook direct te voorzien van wijzigingen en/of aanvullingen, zorgen we ervoor dat plan als geheel wordt getoetst aan diverse criteria. Hierbij hanteren we de volgende te toetsen onderdelen en uitgangspunten. We kijken dan met name of sprake is van:
En..
Zowel bij een eerste analyse als het zo nodig wijzigen als aanvullen van een bestaand plan, zal dus altijd eerst een check gedaan worden om te bekijken of extra informatie nodig is. In dat geval zal een vragenlijst worden nagezonden, zodat wij met jouw antwoorden en informatie gericht het plan verder kunnen checken en waar nodig over kunnen gaan tot het wijzigen en/of aanvullen ervan.
Ook tijdens ons werkproces waarbij jouw plan al aan het wijzigen en/of aanvullen zijn kunnen soms extra vragen bij ons opkomen en/of dat we extra informatie van jou kant nodig hebben.
Wij werken altijd eerst met een conceptversie. Op deze manier kunnen we aan het einde jouw gewenste opmerkingen of wijzingen in een definitieve versie verwerken en opnemen. Het geeft jou ook voldoende tijd om het gewijzigde en/of aangevulde plan eerst eens rustig door te nemen.